Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Putujte bez ľútosti! A neobzerajte sa!

by - marca 24, 2016


Autor: Garth Nix
Názov: Sabriel
Originál: Sabriel
Diel: 1/5
Žáner: fantasy

Sabriel má osemnásť rokov a práve zložila záverečné skúšky na internátnej akadémii. Do konca roka ostávajú dva týždne, keď sa uprostred noci zjaví v škole mŕtvy vyslanec. Priniesol jej otcove nástroje: nekromantické zvonce a Abhorsenov meč. Sabriel sa vydáva do Starého kráľovstva, aby našla otca a pomohla mu. Odmieta sa zmieriť s myšlienkou, že by mohol byť mŕtvy. Staré kráľovstvo je však v úplnom rozvrate: dvadsať rokov bezvládia spôsobilo, že sa všade potulujú voľnomagické stvorenia a mŕtvi, ktorých do sveta živých nekontrolovane povolávajú nekromanti. Sabriel zisťuje, že aj jej otec bol nekromant, ale taký, ktorý mŕtvych spútaval a slúžil Výsade a kráľovstvu. Sabriel, hoci nepripravená, musí zaujať jeho miesto. V nadchádzajúcej bitke budú totiž proti sebe bojovať sily Života a Smrti. A Sabriel bude musieť čeliť vlastnému osudu.


Podľa môjho názoru napísať kvalitnú fantasy je ťažké. Veľmi ťažké. Vymyslieť svet a pravidlá, ktoré by dávali zmysel a podať to čitateľovi, tak aby sa v celom deji nestrácal je možno jedna z najťachší vecí. A čím je svet prepracovanejší tým viac zvyknú trpieť postavy, presnejšie to ako ich vykreslí autor.

Sabriel (Staré kráľovstvo,  #1)Garth Nix sa považuje za špičku svetovej fantasy. Ohľadom tejto vety som bola trochu skeptická, už viackrát sa mi stalo, že ľudia boli z niečoho nadšení a mne to nejako veľmi nesadlo a po dočítaní názorov, ktoré boli na knihu rôzne, som začala byť úprimne zvedavá, či by sa kniha páčila aj mne. Dávnejšie som na fantasy vyrastala a zbožňovala som ho, ale doteraz som sa nestretla, tak s premysleným a skvelo spracovaným príbehom. Jednoducho len málo fantasy kníh sa mi dostalo pod kožu a Sabriel je jednou z nich. Aj keď pár nedostatkov v mojom prípade by som tam našla.

Určite viacerí z nás by vedeli poukázať na pár hrdiniek, ktoré prevládajú sebavedomím, dokážu si z každou jednou situáciu poradiť, sú nebezpečné a ešte k tomu aj krásne. A aby toho nebola málo majú nejakú tajnú super schopnosť. Nuž, Sabriel je svojím spôsobom rovnaká, ale zároveň odlišná. Situácie, v ktorých sa ocitá často zvláda za pomoci nielen svojich znalostí, ale hlavne kvôli svojim dvom....priateľom Mačiaka a Brúsika. Svojím spôsobom je nebezpečná hlavne pre mŕtvých, ktorí povedzme, že odmietajú opustiť náš svet. Na jej krásu narážky v knihe takmer vôbec nenájdete, autor sa skôr zameriava na jej činy ako na to akú nádhernú hrdinku vytvoril.  Sabrielina výnimočnosť spočíva skôr v tom, že už raz zomrela, než v nejakej super sile, ktorá obohacuje jej postavu. Garth Nix vie mne ako čitateľovi presne podať to čo som od Sabriel očakávala. Sabriel ako hrdinka pripomína skôr obyčajné dievča, na ktorú doľahla veľká zodpovednosť a to viac je zaujímavé ako sa snaží ujať nielen moci, ale hlavne docieliť, aby jej otec naspäť prebral úlohu Abhorsena. Lenže háčik spočíva v tom, že mocný Abhorsen, ten čo ukladá mŕtvych na večný odpočinok, je sám uväznený v smrti a Sabriel ako jeho potomok má za úlohu prevziať jeho miesto. A naše dobrodružstvo sa začína práve tu. Síce Sabriel súhlasí, že dočasne nahradí otca jej hlavný cieľ je ho nájsť a priviesť späť. Lenže Staré kráľovstvo už nie je to čo bývalo a za múrmi, ktorí oddeľujú Staré kráľovstvo a náš svet sa dejú hrozné veci. Staré kráľovstvo spoznávame za rovno so Sabriel, čo je jedna výhoda knihy. To čo Sabriel vie je pomerne dosť málo a o to je to zaujímavejšie sledovať jej púť, na ktorú sa síce vydáva sama, ale po čase sa k nej pridá jedna "postava", ktorá si zaslúži viac uznania a tou je prosím pekne...Mačiak! Síce je to čudesný tvor, čo pripomína mačku, ale jeho rady zachránili Sabriel nie raz život. Okrem toho je to jedna z postáv, vlastne jediná, ktorá dáva knihe ten správny šmrnc. Našu hlavnú trojicu uzatvára tajomný mladík, ktorý si hovorí Brúsik. Tajomným mladíkom nemyslím tým typických knižných chlapov, ktorí sú tí typickí zlí chlapci. Brúsik bola pre mňa záhada a síce autor vám ponúka pár indícií, vďaka ktorým môžete zistiť, kým naozaj je. Jediné, čo musíte robiť je pozorne čítať, čo môže byť menší problém.

Kniha je založená prevažne na opisoch, dialógy, ktoré sa tu objavujú nikdy nie sú zbytočné. Nepreberá sa aké je počasie alebo zbytočné keci, ktoré nikoho nezaujímajú. Autor pomocou nich dávkuje potrebné informácie, aby ste sa udržali v obraze, síce možno to je niekedy zabalené v "omáčke", ale pozorný čitateľ, čo sa piptle v každej maličkosti pochopí a hlavne ocení spôsob, akým autor podáva niekedy informácie. Síce vďaka opisom sa mi to trochu horšie čítalo a moja predstavivosť potrebovala niekedy vypnúť, ale Staré kráľovstvo si ma získalo a hlavne nápad s mŕtvymi, ktorí sa aj za pochodu môžu rozpadávať. Prosím, nepredstavujte si zombíkov! Je to oveľa viac originálnejšie, než nejaký zombík vymyslený Američanmi. Zapojte fantáziu!

Viacerým kniha môže robiť problém, kvôli pomalému rozbehu a ešte jednej maličkosti. Mňa osobne nič nenútilo čítať ďalej. Síce v každej kapitole som sa niečo dozvedela a diali sa samé zaujímavé veci, ale nemala som to známe nutkanie čítať ďalej. Až niekde na konci pri posledných 40 strán som si uvedomila, že nedokážem sa od knihy odtrhnúť. Okrem toho, ak nie ste na opisy, tak vás veľmi nepoteším, ale bohužiaľ, inak ten svet sa pochopiť nedá. Navyše je tu mágia, čo je rozhodne veľké plus. A mágiou nemyslím čarovné slovíčka, ale znaky a symboly. Možno to niektorých z vás bude miasť, ale nakoniec uznáte, že to má svoje čaro. A pre mňa veľmi dôležitým faktom, je to že postavy sa správajú reálne. Pociťujú strach, odvahu a lásku. A  nehanbia sa za to. Sabriel nie raz pomyslela na útek alebo na to žeby to mala vzdať. A to viac som si ju obľúbila. Premýšľala...reálne. Podobne na tom bol aj Brúsik a musím povedať, že chlapec skrýva pár tromfov v rukáve. Síce strach je zjavne jeho najväčší nepriateľ, ale je neuveriteľné ako sa on a aj Sabriel dokázali počas príbehu vyvinúť.

Ak by ste chceli vedieť, ako sa líši Sabriel od súčasných fantasy kníh, tak odpoveď po dočítaní bude ľahká. A dokonca bude ich viac. Sabriel je sústredená na svet, v ktorom sa odohráva, nie je to žiadna kniha ovplyvnená s love story medzi dvoma hrdinami, síce ja si niekedy potrpím na romantiku, ale táto kniha ju vážne nepotrebuje. Aj to málo romantiky, čo sa tu objavilo bolo tak akurát. Garth Nix sa sústreďuje okrem toho na postavy samostatne. Každá má svoju históriu a nestane sa vám, aby sa vám zlievali do jednej šmuhy. Okrem toho zoznamuje vás len s postavami, ktoré sú dôležité a posúvajú celý dej vpred. O to je kniha ešte viac zaujímavejšia, že každá postava dodala finálnemu výsledku kus zo seba.

Či Sabriel je naozaj taká dobrá ako sa o nej hovorí, tak to musíte posúdiť vy sami. Ale jedno viem určite, aj keď na začiatku som mala z knihy čudný pocit, tak sa k nej budem vracať a to pravdepodobne dosť často, pretože to bolo naozaj dobré. Už len kvôli Mačiakovi sa to oplatí čítať.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete zakúpiť TU!



You May Also Like

0 komentárov