Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Lady Midnight alebo Cassandra Clare sa "vracia" v plnej sile

by - septembra 22, 2016


Autor: Cassandra Clare
Názov: Lady Midnight
Diel: 1/3
Žáner: YA, Fantasy

It s been five years since the events of "City of Heavenly Fire" that brought the Shadowhunters to the brink of oblivion. Emma Carstairs is no longer a child in mourning, but a young woman bent on discovering what killed her parents and avenging her losses.
Together with her parabatai Julian Blackthorn, Emma must learn to trust her head and her heart as she investigates a demonic plot that stretches across Los Angeles, from the Sunset Strip to the enchanted sea that pounds the beaches of Santa Monica. If only her heart didn t lead her in treacherous directions
Making things even more complicated, Julian's brother Mark who was captured by the faeries five years ago has been returned as a bargaining chip. The faeries are desperate to find out who is murdering their kind and they need the Shadowhunters help to do it. But time works differently in faerie, so Mark has barely aged and doesn t recognize his family. Can he ever truly return to them? Will the faeries really allow it?




Cassandra Clare patrí medzi autorov, ktorý majú neskutočnú fantáziu. Vytvoriť Tieňosvet a chystať sa napísať ďalšie tri série z tohto prostredia je dosť veľká odvaha. A Cassandre zjavne guráž a ani nápady nechýbajú. Lady Midnight je prvá časť zo série The Dark artifices, ktorá sa odohráva 5 rokov po udalostiach poslednej časti  Nástrojov smrteľníkov. Čo nám bolo hneď v anotácii aj prezradené. Obavy, že či Lady Midnight nebude len napodobenina TMI s podobným podtónom a zápletkou bol u mňa asi najväčší problém. Čo by ešte Cassandra mohla ponúknuť? Dokáže Tieňosvet podať aj s novými postavami, tak aby udržala čitateľovu pozornosť?

Viacerým sa to možno nebude páčiť, ale Cassandra dokáže Tieňosvet podať staronovým spôsobom a poskytnúť aj nové informácie. (A to po kódexe som si myslela, že som s tým svetom už dosť oboznámená XD)  Pri Cassandre človek nikdy nemôže vedieť, čo vlastne očakávať a myslím, že Lady Midnight je toho dôkazom. Či už čo sa týka zákonov, rodinných tajomstiev alebo podobných situácií, ktoré môžu vyústiť do veľkých problémov. Zo začiatku som si myslela, že by sa príbeh mohol zamerať na morské panny, čo by bolo síce super,(zradná obálka) ale autorka sa rozhodla venovať väčšiu časť férom a putu parabatai. (Teoreticky aj bosorákmi)

Z jedných najzaujímavejších časti knihy sú postavy a ich vzťahy, čo je u Cassandry zvykom nikdy to nie je med lízať. Kniha je obohatená jej typickou zakázanou láskou, ktorá je príjemnou (ne)zmenou po tom ako ju podala v TMI. Opakovanie vzťahov sa nekoná a je tu oveľa horší spôsob, ktorý dokáže nás čitateľov rozdrviť, tak ako je u nej zvykom. Navyše hlavné postavy sú originálne a súvislosti medzi nimi a predchádzajúcimi hrdinami je vážne minimalistický.
Sympatická Emma vie, že je dobrá v tom čo robí, alebo skôr že patrí medzi tých najlepších a mňa osobne to ani neprekvapuje. Tvrdý výcvik a minulosť z nej vyformovali rozumnú mladú slečnu, ktorá nemá problém nakopať komukoľvek zadok. Na druhej strane sa mi páčilo, že premýšľala skôr než konala, svojím spôsobom zvažovala všetky možnosti a vždy si vybrala tú, ktorá by ochránila tých, ktorých miluje. A myslím, že viacerí si to uvedomia na konci knihy, keď sa rozhodne pre to, prečo sa rozhodla. Svojský Julian zas má podobné zmýšľania ako Emma. Mohli by sme ho považovať za hlavu rodiny a otca svojich súrodencov. Julian sa vzdal svojej časti detstva prebral na seba zodpovednosť a autoritu, čo z neho robí v mnohých prípadoch menšieho obetného baránka a keď sa objavil jeho starší brat atmosféra sem tam zhustla. Julian je jedna z mála mužských postáv, ktoré sa správajú normálne a na svoj vek vyspelo. A nie je prekvapením, že si ho dievčenské osadenstvo obľúbilo nielen pre svoju svojskosť a umeleckú stránku, ale hlavne pre tú obetu a o to ako sa dokáže postarať o svoju rodinu.

Prestrieda sa tu celkom dosť postáv, či už staré tváre alebo úplne nové, samozrejme rúškom tajomstva zahalené. Musím priznať, že ma veľmi bavili časti, keď tam bol Perfect Diego a Cristina, ktorá mi náramne pripomínala Izzy. Menším orieškom bol Mark, ktorého som si síce zo začiatku obľúbila, ale ku koncu ma celkom sklamal. Väčšinou knihy bol zmätený, čo som ešte vedela pochopiť, ale ten nával pocitov, ktorý v ňom bol a tá jeho nerozhodnosť mi dosť liezla na nervy. Samozrejme ku koncu sa stalo presne to čo som nechcela, aby sa stalo. Ostatní Blackthornovci dostali tiež svoj priestor, ale najviac ma mrzelo, že Dru sa neprejavila celkom úplne. Najväčšou čerešničkou pre mňa bol Kit a samostatná Annabel Lee, ktorou je kniha mierne inšpirovaná (tie úryvky veršov sú bohovské). Pre milovníkov romantiky a drámy kniha obsahuje pár romantických scén, pri ktorých sa Cassandra vážne vyhrala, jednoducho vie, kde má zabrnkať, aby jej čitatelia vzdychali od šťastia a zároveň potom tvrdo udrieť, aby nás zničila. Taktiež, kým polovica poodpadávala pri scéne na pláži (áno, bola to skvelá scéna), tak je tam ešte jedna, ktorá tromfla aj túto romantickú chvíľku pod hviezdami. Okrem toho ďalšie časti sa budú niesť v zaujímavej atmosfére a stavím sa, že aj v súrodeneckej rivalite, načo sa vážne teším.

Pre mňa osobne je Lady Midnight jedna z najlepších kníh od Cassandry, ale je celkom možné, že viacerí nebudú súhlasiť, kvôli pár veciam:

  • rozpačitý začiatok, miestami trošku mätúci
  • dej sa nesie väčšinou v pokojnom duchu, až ku koncu sa to trošku zlepšuje
  • Cassandra ani tento raz neopustila od opisov, čo znamená, že opisuje všetko ako vždy plus poetické opisovanie pocitov, čo niektorým môže dosť vadiť
  • zas a znova zakázaná láska
Aj napriek týmto bodom si stále stojím za svojím a aj to kvôli tomu, že Cassandra sa nielen zlepšuje každou jednou knihou, ale taktiež dokáže aj po toľkých nápadoch a postáv vytvoriť niečo úplne iné, svojim spôsobom rovnaké, ale hlavne prísť s niečím originálnym.


Takže, ak ešte stále váhate nad Lady Midnight myslím, že by bola škoda, keby ste jej nedali šancu.


You May Also Like

2 komentárov

  1. Ja som si príbeh zmilovala a tak isto aj postavy. Napriek tomu, že nie so všetkými Cassandrinými knihami som bola úplne stotožnená a vždy mi niečo malé prekážalo (alebo veľké - viď Clarina povaha v TMI), som si kúpila Lady Midnight a som nadmieru spokojná :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa na Cassandru treba mať hlavne náladu a nervy, lebo čo ona niekedy v tých knihách povyvádza je niekedy na roztrhanie :D Napr. mne tiež pár vecí u nej prekáža (ako vždy všade pchá ten jej milostný trojuholník -_- ).... Podľa mňa Clarina povaha bola celkom v pohode, dalo sa to nejako pretrpieť, horší bol podľa mňa Simon....aspoň zo začiatku XD

      Odstrániť